Nuori ansaitsee ensimmäisen työkokemuksen -VMP:n Pikaduunilla kuka tahansa voi olla työllistäjä

to 4. heinäkuuta 2019 13.07.00

VMP panostaa nuorten työllistämiseen monin eri tavoin. Esimerkki uudenlaisista palveluista on VMP Pikaduuni, joka tarjoaa yrityksille, yhdistyksille ja yksityisille henkilöille mahdollisuuden työllistää nuoria erimittaisiin työjaksoihin kesän aikana. Lisäksi palvelussa tarjotaan nuorille tärkeää työelämävalmennusta, joka tähtää tulevaisuudessa kaikkien työurien edistämiseen.

VMP Pikaduunin kautta kenellä tahansa on mahdollisuus työllistää paikallinen nuori, vaikka taloyhtiöön tai omaan perheeseen. Pikaduuni hoitaa työllistäjän puolesta kaikki työnantajan velvollisuudet ja madaltaa näin työllistämisen kynnystä merkittävästi. Vuosien aikana Pikaduunin toimintamalli on luonut ja löytänyt tuhansille nuorille ensimmäiset kesätyöpaikat.

Nuorten työllistymisen esteenä on monesti työkokemuksen puuttuminen, johon tarjotaan täsmäapua. Ammattilaisten tuki ensimmäisen kesätyön hakemisessa antaa nuorelle myös tärkeitä työelämätaitoja, joilla rakennamme yhteiskuntaan osaavia tekijöitä tuleville vuosille. Käyttäytyminen työhaastattelussa sekä työpaikalla, aikataulujen noudattaminen sekä vastuun kantaminen ja ottaminen ovat opeteltavia vahvuuksia matkalla syvempään ammatilliseen osaamiseen.

”Kampanja on useina vuosina todistanut, että nuoret ovat erittäin motivoituneita työntekijöitä. Vastoin ennakkoluuloja, nuorten avoin asenne on esimerkillinen. Nuorelle kaikki työ on merkityksellistä ja he ottavat vastaan erilaisia työtarjouksia avoimin mielin”, todistaa VMP Pikaduunin projektipäällikkö Tero Kuusela.

Nuorten työllistämistä ja tulevaisuuden työntekijöiden kasvattamista on painotettu VMP:n strategiassa. Modernit ja joustavaan työelämään tähtäävät ratkaisut ovat elintärkeitä työelämän murroksessa, jossa uusia työntekijöitä tarvitaan jatkuvasti entistä kipeämmin. Toistaiseksi kampanja pyörii vain valituilla paikkakunnilla, koska kampanjan toteuttamisen mahdollistavat kaupunkien ja kuntien kesätyöllistämistukikäytänteet poikkeavat paikkakuntien välillä huomattavasti. Pikaduunin konsepti on saanut positiivisen vastaanoton ja VMP:llä on kova halu laajentaa kesätyökampanjaa entistä mittavammin koko Suomeen.

Kampanjassa mukana olevat paikkakunnat sekä tietoa eri paikkakuntien hinnoittelusta löydät sivulta https://pikaduuni.fi/. Työllistäjäksi ehtii lähteä mukaan vielä tällekin kesää; osallistumaan pääset näppärästi täyttämällä hakemuksen osoitteessa https://pikaduuni.fi/ilmoita-kesaduuni/ tai ottamalla meihin suoraan yhteyttä.

Jonna Saarinen
Projektipäällikkö