VMP jalkautui etätöihin Malagan aurinkorannalle

ti 11. joulukuuta 2018 15.09.39

VMP-konserni mahdollisti toimihenkilöilleen syksyllä 2018 etätyömahdollisuuden Espanjan auringon alla. Etätyön tarjoamisen tavoitteena oli kerätä positiivisia kokemuksia ulkomailla työskentelystä sekä tutustua yhteisölliseen työntekoon konsernin muiden kollegoiden kanssa. Reissu koettiin erittäin positiiviseksi irtiotoksi arjesta sekä yhteisöllisyys ja muiden työhön tutustuminen nousivat tärkeiksi asioiksi viikon aikana jokaiselle.

Tulevaisuuden työelämän rakentajana tunnettu VMP tukee henkilökuntansa viihtymistä ja jaksamista monin eri tavoin. Yksi koko ajan laajemmin hyödynnettävä malli on etätöiden tekeminen myös ulkomailla. Henkilökunnan aloitteesta lähtenyt pilottihanke vahvistaa ensimmäisten kokeiluiden jälkeen asemaansa vuosittain toteutettavana jaksona.

Yhteisöllisyys, lämpö ja aurinko sekä espanjalainen rento kulttuuri siivitti loka-marraskuun vaihteessa 32 VMP-konsernin toimihenkilöä etätöihin Espanjan Malagaan. Työskentely tapahtui pääsääntöisesti asunnolla yhdessä. Suurimpaan arvostukseen etätyöläisille nousi työnantajan antama mahdollisuus tämänkaltaiseen työntekoon sekä irtiotto arjesta.

Etätöihin lähteneille toteutettiin palautekysely ja 100 % vastasi olevansa kiinnostunut lähtemään reissuun uudestaan. Matkan kerrottiin sitouttaneen työntekijöitä VMP konserniin uudella tavalla, sekä motivaatio oli usealla kohonnut matkan jälkeen. Hyvinvoinninkin voidaan todeta toimihenkilöillä kohonneen, sillä moni kertoi olevansa pirteämpi, virkistyneempi ja energisempi päässeensä kaamoksesta hetkeksi pois.

”Oli todella hienoa päästä tutustumaan kollegoihin ympäri Suomea sekä työskentelemään yhteisöllisesti tiiviisti yhdessä. Asiantuntijatyössä elää usein omassa kuplassaan, eikä pääse vaihtamaan ajatuksia tai käymään hedelmällisiä keskusteluja alasta. Malagassa otimme tästä kyllä kaiken ilon irti!”, toteaa eräs etätyömatkalle lähtenyt työntekijä.

Keväällä 2018 VMP:n hallinnon väki pilotoi ensimmäisen kerran etätyömatkaa positiivisin kokemuksin, jonka perusteella perustettiin työryhmä. Etätyöt Euroopassa -työryhmä järjesti matkan käytännön asiat ja ideoinnin. Työnantaja kustansi etätyöviikon majoituksen ja työntekijä kustansi itse muut kulut. Aikaansaavassa yrityskulttuurissa projekti eteni vauhdilla loppukesän aikana. Etätyön kohde, asunto, yhteydet sekä isommat nettipaketit työpuhelimiin hoidetiin nopeasti ja vaivattomasti.

Palautekyselyn perusteella niin esimiehet kuin työntekijät olivat mielissään paitsi mahdollisuudesta, myös valmistuneista työtehtävistä. Osa etäilijöistä piti töistään tarkkaa kirjanpitoa ja raportoi tekemisistään tiiviisti Suomen toimistolle, osa taas esitti vasta tuliaisinaan viikon aikana valmistuneita liiketoimintasuunnitelmia ja haastatteluja.

”Uudessa ympäristössä ja arjen rutiineista irronneena ajatukset todella saivat tuulta alleen. Parasta etätyössä oli ideointipalaverit vieraampien kollegoiden kanssa, joissa syntyi ymmärrys oman työn merkityksestä toisen työtilanteeseen ja täysin uudenlaiset kampanja-ajatukset.” Muistelee ensimmäistä kertaa etätöitä kokeillut toimihenkilö.

Katso ensimmäisen etäviikon tunnelmia oheiselta videolta!