Staff Plus vastaa horeca-alan koulutustarpeeseen

to 23. elokuuta 2018 21.00.00

Uudenlaisella opiskelurytmillä kohti pitkää uraa ravintolamaailmassa

Horeca-alaa varjostaa työvoimapula, joka johtuu alalle ominaisesta vuorotyöskentelystä ja työn kausiluonteisuudesta. Staff Plus ja VMP ovat etsineet ratkaisua tarjoamalla täydennyskoulutuksia. Järjestettävät ravintola-alan koulutukset lisäävät työntekijöiden valmiutta ja mahdollistavat uralla etenemisen helposti.

Staff Plussan Hanna Toivola kertoo, että koulutuksia on järjestetty jo vuosia, mutta tämän syksyn RekryKoulutuksessa tehdään valmiimpaa pakettia asiakasyrityksille. Moni Staff Plussan työntekijä ilmaisi mielenkiintoa kouluttautua töihin baaritiskin taakse, jonka vuoksi keväällä 2018 järjestettiin drinkkikoulutus halukkaille.

- Suurimmalla osalla on taustalla hyvää kokemusta saliapulaisen ja blokkarin työstä. Tavoitteemme on sitouttamisen lisäksi pidentää ja edistää hyvien tekijöidemme uraa. Moniosaaminen lisää työn vaihtelevuutta ja nostaa motivaatiota, kertoo Toivola.

Perho PRO, TE-toimisto ja ELY-keskus yhteistyötahoina

Yhteistyökumppaniksi valikoitui Perho PRO. Ensimmäisenä käynnistetään syksyllä Staff Plussan, TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa järjestettävä RekryKoulutus, joka toteutetaan uudenlaisella opiskelurytmillä. Aikaisemmin teoriaosuutta seurasi aina käytännön yksi pidempi harjoittelu, mutta tuoreessa mallissa koulun penkki ja harjoittelupaikka vuorottelevat hetimmiten. Intensiivistä harjoittelua koulussa on vain kaksi viikkoa ja kolmas viikko ollaan kokonaisuudessaan työelämässä ja sitten jatketaan kaksi päivää koulussa ja kolme päivää käytännön harjoittelussa työssäoppimispaikoilla.

Uusi malli madaltaa oppilaiden kynnystä kysyä epäselvistä asioista, kun työssä ilmenneet haasteet voi käydä läpi heti koulussa maanantaina.

- Uusi malli tarjoaa hakijoille mahdollisuuden tutustua alaan ja sen erilaisiin ravintola-konsepteihin. Syksyllä järjestettäviin koulutuksiin teemme erityisen paljon syvää pohjatyötä, jolloin voimme sijoittaa ihmisen oikeaan työpaikkaan, huomioon ottaen tämän persoonan ja uratoiveet, Toivola kaavailee.

Horeca-ala toimii avaimena kansainvälisyyteen

Alalle pyrkivät saavat koulutuksissa perusvalmiudet ja itsevarmuutta. Lisäkoulutus taas on omiaan alan vaihtajille. Oikeiden tekniikoiden ajantasaisuus ja fyysisen työn ergonomian tarkkailu ovat merkittävässä asemassa. Horeca-ala tarjoaa esimerkiksi välivuoden pitäjille monipuolisia työtehtäviä erilaisissa asiakasyrityksissä, mukavia työyhteisöjä sekä mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitoja. Joustavat työajat mahdollistavat esimerkiksi pääsykokeisiin lukemisen. Ala on kansainvälinen ja työkokemus parantaa työllistymisen mahdollisuutta myös maailmalla.

- Kannustamme palkkaamaan enemmän englanninkielistä työvoimaa. Valmiit ammattilaiset odottavat työkutsuja esimerkiksi hotellien aamiaisvuoroihin. Perehdytysmateriaalit ovat vielä toistaiseksi vain suomeksi, jolloin työvuorot jäävät täyttymättä. Englanninkieliset koulutusmateriaalit palvelisivat muutenkin tarkoitustaan, koska kielitaiton merkitys kansainvälistyvää ja turistien täyttämässä Suomessa on huomattavasti kasvanut.

Lisätietoja: Hanna Toivola, avainasiakaspäällikkö Staff Plus, Puh. 044 502 0031, hanna.toivola@staffplus.fi

telogopPRO_merkki