Työvoimapula on kova - moni työ jäisi tekemättä ilman vieraskielistä työvoimaa

ma 16. huhtikuuta 2018 10.01.00

Maaliskuussa julkaistun suomalaisen ammattibarometrin mukaan etenkin rakennus-, hoito- ja ravintola-ala kärsivät työvoimapulasta. VMP Varamiespalvelu vastaa suomalaisen työelämän murrokseen auttamalla osaajia ja työntekijöitä kohtaamaan joustavasti. Englanninkielinen työvoima on monella alalla iso apu.

- Ilman keikkatyöntekijöitämme moni työ jäisi tekemättä ja työvoimapula kasvaisi entisestään. Pyrimme vastaamaan erilaisiin tarpeisiin, joita niin työntekijöillä kuin työnantajilla on tässä työelämän murroksessa. VMP Varamiespalvelun kautta työllistyy yli 12 000 työntekijää vuodessa todella erilaisiin työtehtäviin ja työsuhteisiin. Meille tärkeintä on saada työ ja työntekijä kohtaamaan, VMP Varamiespalvelun toimitusjohtaja Juha Pesola korostaa.

Toisilla aloilla tekijöitä on liikaa, toisilla osaajista on huutava pula. Tuoreimman ammattibarometrin mukaan muun muassa rakennusalan työnjohtajista ja muista rakennusalan työntekijöistä, sairaanhoitajista ja lääkäreistä sekä myyntiedustajista on valtakunnallisesti pulaa.

Osaajien tarve vaihtelee hieman alueittain. Esimerkiksi Uudellamaalla ravintola- ja suurtaloustyöntekijät, tarjoilijat ja baarimestarit nousevat myös työntekijäpulan TOP15-listalle. Työntekijöiden kovaan kysyntään on joillakin aloilla löytynyt isosti apua vieraskielisestä työvoimasta.

- Asiakasyrityksemme ovat olleet todella tyytyväisiä meidän kauttamme heille palkattuihin motivoituneisiin ulkomaalaistaustaisiin työntekijöihin. Kokemuksemme osoittaa, että esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alalla monissa tehtävissä ammattitaitoa ei määritä kielitaito, vaan asenne ja halu oppia, Pesola kertoo.

Kun työn kysyntä voi vaihdella sesongeittain ja alueittain, on tärkeää saada työhön innokkaita ja motivoituneita tekijöitä nopeasti. Kaikille unelmatyö ei tarkoita vakituista virkaa kahdeksasta neljään konttorissa, vaan joustavammat työn mahdollisuudet houkuttelevat. Myös työtehtävät jakavat ihmisiä. Se mikä ei motivoi toista, on toiselle juuri se oikea.

VMP:n asiakasyrityksen Palmian toimitusjohtaja Nina Rokkila kommentoi viimeisimmän työhyvinvointikyselyn tuloksien antavan samoja merkkejä. ”Tutkimus kertoo meidän tyytyväisimmän työyhteisön löytyvän metron siivouksen parista. Monimuotoisessa porukassa on nuoria ja varttuneempia, sekä miehiä että naisia. Tiimiläiset ovat lähes poikkeuksetta vieraskielisiä; joukossa on noin 12 kansallisuutta”.

Nina Rokkila kertoo myös Palmian pitkistä ja onnistuneista perinteistä ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden työllistämisessä. ”Tarjoamme monelle ensimmäisen askelman työelämään Suomessa. Ulkomaalaistaustaiset ovat työllistyneet Palmialla erityisesti siivousalan tehtäviin. Osalla urapolku on johtanut esimiestehtävään, missä monikulttuurisuuden tuntemisesta ja kielitaidosta on ehdottomasti hyötyä arjen tilanteissa sekä palvelutoiminnan johtamisessa”.

Juha Pesola, toimitusjohtaja, VMP Varamiespalvelu, 040 307 5105, juha.pesola@vmp.fi

Kirsi Lönnmark, viestintä- ja markkinointipäällikkö, VMP Group, 050 351 9350, kirsi.lonnmark@vmp.fi