Tiedote

Monityöurabloggaaja Tanja L: Työharjoittelussa omassa työssä

pe 19. toukokuuta 2017 15.37.00

Opintoni Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelmassa ovat loppusuoralla. Tulevan kesän työskentelen toimittajan hommien lisäksi verkkosivujen kehitysprojektin parissa, jonka “sivutuotteena” työstän syksyllä opinnäytetyötäni. Sen jälkeen valmistuminen on enää muutamasta puuttuvasta kurssista kiinni. (Siitä pakollisesta toimittajan ruotsinkielenkurssista, jos tarkkoja ollaan. Odotan kauhulla. )

Myönnän, opiskelun yhdistäminen freelancerina työskentelyyn on ollut sekä ajankäytön että oman jaksamisen kannalta haastavampaa, kuin mitä aluksi kuvittelin. Onneksi Haaga-Heliassa on käytössä ahotointi-menetelmä (aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen), joka palvelee erityisesti jo alalla ollutta aikuisopiskelijaa. Peruskursseja ahotoimalla olen voinut keskittyä omaa työskentelyä ja kehitystä parhaiten tukevaan syventävään kurssitarjontaan (kirsikkoina kermakakussa esimerkiksi ruokajournalismin kurssi ja valokuvauksen syventävät opinnot) ja näin nopeuttaa opintojen etenemistä.

Työharjoittelujaksot ovat pakollinen osa ammattikorkeakoulututkintoa, myös aikuisopiskelijallekin. Joustavuutta onneksi löytyy tässäkin tapauksessa. Yrittäjänä olen voinut suorittaa työharjoittelun työskentelemällä niin sanotusti itselleni.

Omalle “työharjoittelujaksolleni” määrittelin seuraavat tavoitteet:

Oman ajankäytön seuranta ja priorisointi. Suoritusta varten pidin kahden kuukauden ajan tuntikirjanpitoa työpäivistäni. Se oli silmiä avaavaa: monesti on tuntunut siltä, että pirstaleiset päivät kuluvat ilman, että saan mitään järkevää aikaiseksi. Tuntiseuranta osoitti, että sitä “järkevää” mahtuu päiviin paljon enemmän kuin luulinkaan ja tehtyjen työtuntien suhteen pitää paikkansa sanonta pienistä puroista, joista kasvaa isoja virtauksia. Mutta jos ajankäytön seuranta vielä sujuu, niin priorisointi se vasta hankalaa onkin! Siitä saisi kirjoitettua postauksen jos toisenkin.

Oman taitotason arviointi ja kehittäminen. Mitä ylipäänsä teen ja osaan? Missä olen huippu, mikä ominaisuus tai taito kaipaisi sparrausta? Mitä voisin konkreettisesti tehdä edistääkseni omaa ammattitaitoani? Kun tekee töitä hyppäämällä projektista toiseen, tulee harvoin seurattua oman ammattitaidon kehitystä pitkällä tähtäimellä.

Osana suoritustani vedin suullisen esityksen työharjoittelusta Haaga-Helian uratyöskentely-kurssilaisille. Työskentelyyni liittyvien asioiden pohtiminen, palastelu ja asettelu esitettävään muotoon tarjosi tervetulleen tilaisuuden tehdä yhteenvetoa myös oman pääni sisällä.

Vaikka työharjoittelujaksojen opintopisteet on nyt kuitattu, luulen, että harjoittelu ja sen aikaansaamat oivallukset jatkavat elämäänsä pitkälle tulevaan. Huomasin, ettei ole ollenkaan hullumpi ajatus määritellä itselleen tavoitteita, joiden toteutumista seuraa esimerkiksi puolivuotissuunnitelman mukaisesti.

Leikittelen ajatuksella, että olisin itselleni työharjoittelussa jatkossakin. Soisin itselleni joka päivä mahdollisuuksia oppia uutta, sillä kukaan ei odota harjoittelijalta tyäydellisyyttä. Myös erehdyksille ja epäonnistumisille olisi tilaa ja ne, jos mitkä, tarjoavat hedelmällisiä tilaisuuksia uuden oppimiseen. 

Tanja Lupari

Bloggaaja on journalismin aikuisopiskelija, viestinnän freelancer ja ikuinen maalaistyttö. Elämää kahden kodin välillä, maalla ja kaupungissa, voit seurata osoitteessa www.casa-x.blogspot.fi.

Kommentointi

Nimi: *
Sähköposti: *
Kommentti: *
 

Kommentit

Ei kommentteja

Uutisen jakaminen

Jaa kirjoitus tuttavalle: